Pierwszy na świecie spot bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonany w całości przez AI – inicjatywa Małopolskiej Rady BRD

9 czerwca 2025

Powstał pierwszy w Polsce, Europie i na świecie spot edukacyjny bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonany całkowicie przez sztuczną inteligencję. Materiał  stworzono  w ramach współpracy Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Centrum Inicjatyw BRD oraz Promo Design Academy z Krakowa. Spot przygotowano w dwóch wersjach językowych.

Sztuczna inteligencja i jej rola w bezpieczeństwie drogowym – tu technologia jest wykorzystywana od wielu lat, głównie, aby pomóc kierowcom w bezpiecznym manewrowaniu pojazdami. Teraz obszar ten został poszerzony o edukację- przygotowano pierwszy na świecie materiał prewencyjny z zakresu brd w pełni stworzony przez AI. Przygotowanie takiego materiału wymagało wielu tygodni  a nawet miesięcy przygotowań i prób. Pierwotnie zamierzeniem było przygotowanie materiału dotyczącego relacji kierowca-pieszy, pieszy-kierowca. Niestety technologicznie AI nie było w stanie generować w poprawny sposób wszystkiego, co zaplanowano w takim scenariuszu.  Dlatego postawiono na przekaz bardziej ogólny, skierowany do wszystkich grup wiekowych oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Jesteśmy na wstępnym etapie stosowania inteligentnych rozwiązań cyfrowych w świecie prewencji brd i edukacji. Możemy spierać się, czy sztuczna inteligencja nam się podoba lub nie – to kwestia gustu. Ale musimy też zaakceptować fakt, że ta przyszłość już tu jest. To od nas zależy, czy będziemy negować jej istnienie i krytykować, czy też zdecydujemy się otworzyć na nowe wyzwanie i technologie i zastanowić się, jak podejść do tych narzędzi w sposób otwarty ale też ostrożny, wykorzystując je w dobry celu – zmiany postaw i przyzwyczajeń, promowania bezpiecznych zachowań.

Przed nami nowe możliwości i korzyści z jej wykorzystania, ale także zadania, wyzwania i praca, by nowych narzędzi używać w sposób bezpieczny, świadomy, odpowiedzialny tak, aby przynosiły nie szkody, a pożytek. W tym przypadku celem jest wykorzystanie technologii i nowości w jej wykorzystaniu  na zwrócenie uwagi na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szacunku, respektowania przepisów i zasad ruchu drogowego. Na tym zależy inicjatorom projektu. Nowe czasy wymagają nowych rozwiązań ale też poszukiwań dotarcia nowymi kanałami do jak największej liczby odbiorców.  Materiał taki nie zastąpi systemowej  kompleksowej edukacji w ruchu drogowym, ale może stanowić jej małe uzupełnienie i zwrócenie uwagi na to , co ważne w ruchu drogowym- szacunek, partnerstwo na drodze, świadomość ryzyka i  przewidywanie konsekwencji wypadków drogowych.

Przygotowanie: Mateusz Pabiańczyk (Promo Design Academy),

Katarzyna Dobrzańska-Junco (Centrum Inicjatyw BRD)

 

Przewiduj.Obserwuj.Patrz.